×
  • ورود ثبت نام فراموش کرده ام

آخرین اخبار داخلی و خارجی

گفتگو دوستانه با سرکار خانم مریم ایل بیگی، برنده برتر مسابقه صنعتی فکرکن
اخبار مرکز 23 دی 1638

گفتگو دوستانه با سرکار خانم مریم ایل بیگی، برنده برتر مسابقه صنعتی فکرکن

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

در این خبر شما می‌توانید گفتگوی تلفنی با سرکار خانم مریم ایل بیگی به همراه پاسخ ایشان  به مسابقه " صنعتی فکر کن" را مطالعه کنید.

مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) در طول برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو اقدام به برگزاری مسابقه صنعتی فکر کن نمود. در این مسابقه شرکت کنندگان به سوال " مسیر صحیح و ابزار لازم برای رسیدن از ایده به محصول تجاری در حوزه نانو چیست؟" پاسخ دادند و در نهایت دونفر به عنوان برنده مسابقه، انتخاب و اعلام شد.

یکی از برندگان این مسابقه سرکار خانم مریم ایل بیگی می‌باشد که در سال 1371در استان چهارمحال و بختیاری متولد شده است و هم اکنون در استان البرز سکونت دارند. ایشان فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد نانومواد از دانشگاه تربیت مدرس می‌باشند و در حال حاضر در شرکت دیرگدازهای آتور در بخش R&D مشغول به فعالیت است.

گفتگوی دوستانه‌ای با ایشان انجام شد، متن این گفتگو به شرح زیر است:

چگونه با ICAN و مسابقه "صنعتی فکر کن" آشنا شدید؟

از طریق یکی از دوستان دانشگاهی با ICAN و در کنار آن با مسابقه صنعتی فکر کن آشنا شدم.

قبل از مسابقه صنعتی فکر کن به این سوال فکر کرده بودید؟

بله ، به دلیل آنکه علاقه‌مند هستم که خود کارآفرین باشم و یک استارت آپ راه‌اندازی کنم، زیاد به این مسئله فکر می‌کردم و همینطور مطالعات پراکنده در مورد نحوه مدیریت و راه‌های رسیدن به موفقیت انجام داده‌ام

جذابیت شرکت در این مسابقه برایتان چه بود؟

سوال مسابقه موضوع جالبی برای من بود و چون در این زمینه با اطرافیانی که با ICAN آشنا بوده‌اند و از خدمات این مرکز استفاده می‌کردند، صحبت‌هایی در رابطه با کارهایی که تمایل دارم در آینده به آن بپردازم، انجام شد. که در این مکالمات به من پیشنهاد داده شد که در مسابقه شرکت کنم و نظرات خود را بیان کنم.

آیا تجربه‌ای در حوزه توسعه فناوری داشته‌اید؟ سیر مطالعاتی چطور؟ شرح دهید.

پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را در مورد سنتز اکسیدگرافن و نانوذرات طلا انتخاب کردم یا به صورت کاملتر می‌توانم بگویم که پروژه من ایجاد پوشش ضدخوردگی خودترمیم‌ کننده حاوی نانوذرات اکسیدگرافن و نانوذرات طلا بوده است.

در آینده برنامه‌ای برای عملی کردن این پاسخ داشتید؟

بله ، من خیلی به این موضوع فکر می‌کنم و امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور بتوانم یکی از ایده‌های خودم را پیاده‌سازی کنم

به نظر شما کسی که در مسیر توسعه فناوری قرار می گیرد باید چه شاخصه ای داشته باشد؟

خب حقیقتا این حوزه حتما با فراز و نشیب‌های زیادی همراه خواهد بود. اول از همه به نظرم باید فرد، قدرت ریسک کردن و بینش وسیعی به موضوعات پیرامون کار مورد نظرش داشته باشد. همینطور مشخصه‌هایی همچون روحیه کار تیمی و گروهی، پیگیر و کنجکاو و آگاه نسبت به محیط پیرامونش باشد. کمبودها و کاستی‌ها را به خوبی درک کند. همین طور صبور هم باشد. چون مسیر دشوار خواهد بود.

آیا تمایل دارید مراحل بیان شده در مسیر رسیدن به یک محصول تجاری را در یک برنامه دورهمی در ICAN ارائه نمایید؟

اگر تاریخ مشخص شود در صورت امکان علاقه‌مند به شرکت در این دورهمی هستم.

 

در ادامه پاسخ سرکار خانم مریم ایل بیگی را مرور می‌کنیم

سوال مسابقه: مسیر صحیح و ابزار لازم برای رسیدن از ایده به محصول تجاری در حوزه نانو چیست؟

پاسخ

ایده‌هایی که به ذهن محقق خطور می‌کند در نتیجه محدودیت‌ها و مشکلات و نیازمندی‌های موجود در حوزه‌های مختلف است زیرا که انسان همواره به فکر پیشرفت، حل مشکلات و پیدا کردن راه حل است. در اولین مرحله باید ایده، اعتبارسنجی شود به این معنا که آیا کاربرد علمی خواهد داشت و می‌توان بازار مناسبی برای محصول تولیدی به دست آود یا خیر؟ سوالاتی که در این مرحله باید به آن‌ها پاسخ داد باید به بررسی ابعاد مختلف ایده منجر شود، سوالاتی مانند:

  • چه میزان سرمایه برای عملی شدن ایده لازم است؟
  • آیا فناوری مورد نیاز برای عملی شدن ایده در دسترس است؟
  • چه مجوزهایی باید اخذ شود و مراحل اخذ مجوزها به چه صورت است؟
  • بازار هدف چه گروهی از افراد یا شرکت‌ها یا صنایع می‌باشند؟
  • این ایده چه مشکلاتی که در حال حاضر وجود را پاسخگو خواهد بود؟
  • چه تخصص‌هاییبرای عملی شدن این ایده لازم است ؟
  • چه تجهیزاتی برای پیاده‌سازی ایده لازم است؟
  • در صورتی که ایده نیازمند مواد اولیه باشد، موقعیت جغرافیایی مناسب برای پیاده‌سازی ایده چه مکانی باشد؟
  • چه شرکت‌هایی مواد اولیه مورد نیاز را تامین می‌کند؟
  • شرکت‍‌هایی که در حوزه این ایده کار می‌کنند چه کسانی هستند و چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند و نقاط ضعف و قوت آن‌ها در چیست؟
  • چه کسانی و با چه نهادهایی از ایده ما حمایت‌های مالی و مدیریتی خواهند کرد؟
  • ایده خود را چگونه برای سرمایه‌گذار ارائه کنم که موجب جذب و ایجاد علاقه‌مندی برای ایشان گردد؟
  • با بررسی مقالات روز دنیا دریابیم که چه کسانی در این حوزه فعالیت می‌کنند و راه‌های دستیابی و ارتباط با آنها چگونه است؟

در مراحل ابتدایی و پس از بررسی کلی ایده تشکیل یک تیم قوی، با انگیزه با نقش‌ها و وظایف تعریف شده و کاملا مشخص و متناسب با تخصص‌های مورد نیاز، یکی از نیازهای ضروری برای دستیابی به هدف و از عوامل مهم و تاثیرگذار در پیشرفت است، چرا که در عصر حاضر و فضای رقابتی وجود پیاده‌سازی ایده تا رسیدن به محصول ، پیچ و خم‌ها و جوانب گوناگونی خواهد داشت که به صورت انفرادی با تخصص محدود، رسیدن به هدف کاری بسیار دشوار و احتمالا غیرممکن خواهد بود. بنابراین یک از مهم‌ترین مراحل  روند کار،  پیدا کردن تیمی متخصص و کارآمد خواهد بود که این تیم می‌تواند متشکل از افراد و یا شرکت‌های مختلف باشد. در این مرحله باید میزان مشارکت و همچنین سهیم شدن در منافع مالی و معنوی ایده بین اعضای تیم مشخص گردد.

یکی از اقدامات ضروری که در ابتدا مسیر باید به آن توجه شود حفاظت از ایده است که بهتر است ایده خود را پس از اینکه از ابعاد مختلف بررسی شد و به طرح کاملی از آن رسیدیم به صورت پتنت ثبت نماییم تا کلیه حقوق مادی و معنوی ما حفظ شود و این خود می‌تواند گامی به سوی موفقیت‌های مالی در آینده باشد.

در مرحله بعد باید یک برنامه‌ریزی دقیق از تمامی مراحل انجام کار تدوین گردد که در این برنامه ابعاد مختلف بررسی شده باشد و به صورت شفاف و واقع‌بینانه به جوانب مختلف پرداخته شده باشد. داشتن این برنامه علاوه بر روشن نمودن مسیر و جلوگیری از سردرگمی در حین اجرای طرح که می‌تواند منجر به شکست و رها کردن کار شود، می‌تواند برای سرمایه‌گذار نیز جذاب باشد و او با خاطری آسوده‌تر در این فعالیت مشارکت نماید.

پس از انجام این مراحل باید نمونه‌هایی اولیه از محصول، تولید شده و بازخوردها برای درک نقاط قوت و ضعف بررسی شوند. این کارمی‌تواند با معرفی محصول اولیه به دوستان، آشناییان و یا صنایع مرتبط و حتی نظرسنجی‌های اینترنتی انجام شود و پس از آن با رفع نقاط ضعف محصول و کاربردی‌تر کردن آن متناسب با تعداد متقاضیان و بازار هدفی که قبلا مشخص شده است اقدام به تولید نمود.

نظـــرات

کاظم زاده

بنده با نظر خانم ایلبیگی در کل موافقم . اما این نکته را فراموش نکنیم که هر ایده میتواند بارها و بارها تکامل یابد و هیچ ایده ای نیست که در شرایط درست و با انتظارات منطقی اجرایی نباشد پس نباید همیشه ایده نو باشد بلکه تکامل همیشه ممکن است

6 بهمن