×
  • ورود ثبت نام فراموش کرده ام

آخرین اخبار داخلی و خارجی

سبک سازی خودرو با بهره گیری از نانوالیاف
اخبار خارجی 25 فروردین 303

سبک سازی خودرو با بهره گیری از نانوالیاف

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

در حالیکه تعداد زیادی از تولید کنندگان خودرو در تلاش برای استفاده از مواد سبک وزن مانند آلومینیوم در جهت کاهش مصرف سوخت و بهبود کلی عملکرد در وسایل نقلیه هستند، فولاد همچنان با متوسط استفاده 60 درصدی، پرکاربردترین ماده در خودروها محسوب می شود.

در حالیکه تعداد زیادی از تولید کنندگان خودرو در تلاش برای استفاده از مواد سبک وزن مانند آلومینیوم در جهت کاهش مصرف سوخت و بهبود کلی عملکرد در وسایل نقلیه هستند، فولاد همچنان با متوسط استفاده 60 درصدی، پرکاربردترین ماده در خودروها محسوب می شود.

بعنوان مثال شرکت فورد بخش عمده ای از قطعات فولادی مورد استفاده در کامیون مدل F-150 خود را به آلومینیومی تبدیل کرد و از وزن کلی خودرو 700 پوند کاهش یافت.

در دانشگاه توکیو ژاپن، محققانی با همکاری شرکت های تأمین کننده قطعات برای ادامه روند کاهش وزن خودرو و ایجاد زیرساخت تمایل جهانی برای خرید وسایل سبک تر، توجه زیادی به نانو لوله های سلولزی بعنوان یک ماده بالقوه دارند.

این نانو لوله های سلولزی از الیاف چوب خرد شده که به نانولوله ها تزریق شده است ساخته می‌شود و تبدیل به ماده ای قابل اتکا برای کل جهان شده است. این مواد سبک وزن با خاصیت الاستیکی بسیار بالا به طور کامل با محیط زیست سازگار هستند.

علاوه بر این، نانو لوله های سلولزی در صنایع مختلف دیگری کاربردهای فراوانی دارند که از آن جمله می توان به صنایع فیلتر، دستگاه های الکترونیکی، غذا، لوازم ارایشی و بهداشتی اشاره کرد که طیف گسترده‌ی کاربردهای این ماده باعث ایجاد مزیت های منحصر به فردی شده است.

همچنین هزینه تولید کمتر و پتانسیل بالقوه این مواد برای افزایش کارایی محصولات نکاتی امیدوار کننده برای بکارگیری این مواد در صنایع  تولید خودرو و هواپیما است. محققان ژاپنی با ترکیب این ماده با مواد پلاستیکی موفق شده اند هزینه های تولید خودرو را 20 درصد کاهش دهند.

هیروآکی یانو، محقق اصلی این پروژه در دانشگاه کیوتو امیدوار است که ترکیب این مواد با تغییر نقش سنتی فولاد در فرایند تولید خودرو، تا سال 2030 قیمت تولید خودرو را تا 50 درصد کاهش دهد.

با وجود روند طی شده در چهار دهه گذشته در خصوص وزن خودرو که به طور پیوسته افزایش یافته است، تقاضای فراوان برای توسعه یک طرح سبک و ارزان قیمت به طور قابل توجهی در هزینه پایانی تولید و تاثیرات زیست محیطی تاثیر نخواهد گذاشت.

علاوه بر این فشار جامعه جهانی برای تولید خودروهای هیبریدی ( الکتریکی ) بسیار قوی تر از درخواست جهانی برای سبک سازی خودروها و وسائط نقلیه می باشد.

نظـــرات