جستجو کردن
Close this search box.
پرده گوش مصنوعی

پرده گوش مصنوعی چیست؟ (مصحول دانش بنیان مشترک ایران و ایتالیا)

پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر موفق شدند پرده‌ی گوش مصنوعی، با روشی موسوم به الکتروریسی، تولید کنند. از این محصول نانویی در بسته‌بندی‌های صنایع دارویی، غذایی و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود.

پرده گوش مصنوعی چیست؟

پرده گوش مصنوعی که به عنوان دستگاه تمپانوپلاستی یا کاشت گوش نیز شناخته می شود، یک وسیله پزشکی است که برای بازگرداندن شنوایی در افرادی که پرده گوش آسیب دیده دارند استفاده می شود. پرده گوش یک غشای نازک است که گوش خارجی را از گوش میانی جدا می کند و نقش مهمی در انتقال ارتعاشات صدا دارد.

پرده گوش مصنوعی با تقلید از عملکرد پرده گوش طبیعی کار می کند. از یک غشای کوچک و انعطاف پذیر تشکیل شده است که هنگام قرار گرفتن در معرض امواج صوتی می لرزد. این ارتعاشات سپس به گوش داخلی منتقل می شود و در آنجا به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و برای تفسیر به مغز ارسال می شود.

یکی از کاربردهای رایج پرده گوش مصنوعی در بیماران مبتلا به کم شنوایی هدایتی است. این نوع کم شنوایی زمانی اتفاق می افتد که آسیب یا انسداد در گوش میانی یا خارجی وجود داشته باشد و از رسیدن صدا به گوش داخلی به درستی جلوگیری کند. برای دور زدن این انسدادها و بهبود شنوایی می توان پرده گوش مصنوعی را با جراحی کاشت.

کاربرد دیگر برای افرادی است که به دلیل ضربه، عفونت یا جراحی های قبلی پرده گوش سوراخ شده یا زخمی دارند. با جایگزینی یا ترمیم قسمت آسیب دیده پرده طبیعی با یک قطعه مصنوعی، این دستگاه ها می توانند عملکرد طبیعی شنوایی را بازیابی کنند.

پرده گوش مصنوعی مزایای متعددی نسبت به گزینه های درمانی سنتی مانند سمعک یا جراحی ترمیمی دارد. آنها انتقال بهبود یافته ارتعاشات صدا را ارائه می دهند و می توانند درک بهتری از گفتار در محیط های پر سر و صدا ارائه دهند. علاوه بر این، آنها نیازی به تنظیمات منظم مانند سمعک ندارند و نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه موارد کم شنوایی را نمی توان با پرده گوش مصنوعی درمان کرد. مناسب بودن این گزینه درمانی به عوامل مختلفی از جمله شدت و ماهیت وضعیت فرد بستگی دارد.

در نتیجه، پرده گوش مصنوعی دستگاه‌های پزشکی هستند که برای بازگرداندن عملکرد مناسب شنوایی با جایگزینی بخش‌های آسیب دیده غشای طبیعی طراحی شده‌اند. آنها در بهبود نتایج شنوایی برای افراد مبتلا به کم شنوایی انتقالی یا پرده گوش آسیب دیده موثر بوده اند. انتظار می رود تحقیقات و پیشرفت های در حال انجام در فناوری، قابلیت ها و کاربردهای پرده گوش مصنوعی را بیشتر افزایش دهد.

پرده گوش مصنوعی یک محصول پژوهشی مشترک بین دانشجویان دانشگاه امیر کبیر ( خانم بهاره عظیمی، آقای روح الله باقرزاده و خانم عاطفه راستی) و دانشگاه پیزا ایتالیا (خانم سرنا دانتی) است. خانم دکتر بهاره عظیمی مسئول تیم، یکی از فناوران تحت حمایت مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی ICAN بوده اند.
‌تیم ICAN برای ایشان آرزوی موفقیت‌های بیشتر را دارد.

برای مشاهده خدمات زیرساختی مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی ICAN اینجا کلیک کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

سایر مطالب وبلاگ ICAN